مقالات مربوط به اينترنت 2
مقالات مربوط به اينترنت
جهت دریافت مقالات به آدرس زیر مراجعه نمایید
.http://www.iranculture.org/research/internet/index.php?knd=3
جهت دریافت مقالات به آدرس زیر مراجعه نمایید
.http://www.iranculture.org/research/internet/index.php?knd=3
پژوهشهايي كه در حوزه فرهنگ در جامعه پژوهشي كشور صورت مي گيرد مطابق با نياز و سطح مديريتي هر سازمان و يا مطابق با سطح نگرش پژوهشگران پژوهش مي باشد.پژوهشهايي كه در دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي صورت مي گيرد مطابق با نياز سطوح مديريت كلان فرهنگي كشور مي باشد و سعي مي شود نتايج پژوهشها در سطح مختلف مديريت فرهنگي كشور موثر باشد و بر اساس نتايج تحقيق سياستهاي كلان فرهنگي كشور توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تعيين و به سازمانهاي فرهنگي ابلاغ مي شود.در اين صفحه سعي شده است تا خلاصه اي از پژوهش و شيوه انجام آن در اختيار كاربران محترم قرار گيرد تا در صورت نياز بتوانند از اين پژوهشها استفاده نمايند.
پژوهشگراني كه جهت انجام پژوهشهاي خود نياز به پژوهشهاي انجام شده توسط دبيرخانه شوراي عالي دارند مي توانند با مراجعه به كتابخانه دبيرخانه از اين پژوهشها و پژوهشهاي ديگر كه در حوزه فرهنگ توسط سازمانهاي ديگر انجام شده است استفاده نمايند.
آدرس كتابخانه : خيابان فلسطين- نرسيده به خيابان انقلاب اسلامي - پلاك 101 - دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي - طبقه اول تلفن : 5-6468271 داخلي 215
فهرست ۱۳۸مرکز پژوهشی کشور که بیش از ۱۹۵۰۹ طرح پژوهشی توسط این مراکز انجام پذیرفته است
جهت اطلاع از این مراکز و جستجوی طرحهای پژوهشی آنها می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید.
بانك اطلاعات علمي و تخصصي رشته هاي دانشگاهييكي از نياز هاي اوليه و مهم كارشناسان در مراكز سياست گذار و اجرايي در مسائل آموزشي و فرهنگي كشور دستيابي به اطلاعات دقيق علمي در رشته هاي مختلف مي باشد بر اين اساس سعي شده تا اطلاعات علمي رشته هاي دانشگاهي دانشگاه هاي معتبر جهان با گرايش علوم انساني استخراج شود تا اساتيد ، صاحبنظران و كارشناسان مسائل فرهنگي و اجتماعي بتوانند از اطلاعات علمي موجود در اين پايگاه ها استفاده نمايند. نحوه پردازش اطلاعات به شكلي است كه استفاده كنندگان را مطابق با نيازشان راهنمايي خواهد كرد |
|
گروه علوم انساني | |
|
در اين گروه سعي شده با توجه به نياز كارشناسان ، اطلاعات رشته هاي دانشگاهي استخراج و در پايگاه قرار گيرد. رشته هاي دانشگاهي كه تا كنون اطلاعات آنان استخراج شده است در ذيل آمده است. شما مي توانيد با علامت زنده روي رشته دانشگاهي به اطلاعات مربوط در دانشگاه مورد نظر دست يابيد. |
|
نظام آموزشي كشورهاي جهانآموزش يكي از مهم ترين اركان هر نظام اجتماعي به شمار مي رود. در جوامع پيشرفته كه روز به روز بر پيچيدگي آن افزوده مي شود بدون آموزش هاي لازم، زندگي ممكن نخواهد بود. به تناسب گسترش مهارت هاي كار و زندگي در شرايط كنوني، نظام آموزش هر جامعه اي نياز به ارتقاء كمي و كيفي دارد. سياست گذاري و برنامه ريزي در مسائل آموزشي در سطوح و حوزه هاي مختلف اعم از ابتدايي، متوسطه وآموزش عالي و نظاير آن يكي از سرنوشت سازترين حوزه ها است. سياست گذاري در اين حوزه امري پويا و متحول است كه به فراخور نياز جوامع بايد دست خوش تغيير و اصلاح گردد. در اين بين بهره مندي از سياست ها و تجارب آموزش ساير كشورها در طراحي نظام آموزشي كشور بسيار مفيد و مؤثر مي باشد. |
|
|
در راستاي نيل به اهداف فوق، اداره كل اطلاع رساني و سنجش افكار دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اجراي طرح جامع بررسي سياست ها و نظام آموزشي 50 كشور جهان در بيست حوزه، ضمن بررسي بيش از 30 منبع اطلاعاتي، مجموعه نظام آموزش كشورهاي جهان را در50جلد تدوين و ارائه نموده است. اميد است مجموعه حاضر مورد استفاده سياست گذاران و برنامه ريزان آموزشي قرارگيرد. مقدمه اي بر نظام آموزشي كشورهاي جهان | |
سابقه تشكيل كتابخانههاي آموزشگاهي در ايران را، بايد در مساجد جستوجو كرد. زيرا مساجد، در گذشته نخستين مراكز آموزشي بودندو كتابخانه در كنار مدرس و طلاب يكي از سه ركن اساسي مدارس ديني بوده است.
ظاهرا نخستين كتابخانه آموزشگاهي كشور مطابق نظام جديد آموزشي، كتابخانه مدرسه لقمانيه بود كه بيش از 100 سال پيش (1317 هـ. .ق) گشايش يافت. كتابخانه آموزشگاهي در كتاب «كتابخانه آموزشگاهي در مدرسه كتابخانه ـ مدار» اينگونه تعريف شده است: «كتابخانه آموزشگاهي به محلي اطلاق ميشود كه براي پشتيباني از برنامههاي آموزشي مدرسه و ارائه خدمات مربوطه از طريق فراهمآوردن مواد، امكانات و خدمات فردي و گروهي پديد آمده باشد و هدف ايجاد آن ارتقاي برنامههاي درسي و آموزشي و رشد فردي و اجتماعي دانشآموزان است.»
رنکینگ بهترین دانشگاههای جهان در سال ۲۰۰۸ توسط نشریه اموزش عالی تایمز که
معتبرترین رنکینگ دانشگاههای جهان را ارائه میدهد اعلام شده که ۵ دانشگاه برتر
جهان عبارتند از:هاروارد و ییل وکمبریج و اکسفورد و انستیتو تکنولوژی
کالیفرنیا.و در رشته های مهندسی دانشگاه mit وبرکلی و استنفورد در صدر قرار
دارند.از ایران فقط دانشگاه تهران دارای رنکینگ بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ وصنعتی شریف بین
۵۰۰ تا ۶۰۰ هستند این در حالیست که کشورهایی مثل مالزی اندونزی تایلند ترکیه و
پاکستان از نظر تعداد دانشگاه و رنکینگ دانشگاهها وضعیت بهتری دارند .
این هم لینک:
http://www.topuniversities.com/worlduniversityrankings/results/۲۰۰۸/o...
در این لینک رنکینگ سالهای قبل و بهترین دانشگاهها در گرایشهای مهندسی و
علوم انسانی
و هنر و... نیز مشخص شده اند
تغییر نام رشته آری یا نه ؟
با سلام خدمت تمامی خوانندگان . به نظر این بنده اگر می خواهیم تغییری بوجود آید که سازنده باشد باید مسائل زیر اعمال گردد . زیرا تغییر نام به تنهایی کافی نخواهد بود . اما تغییرات لازم :
به نظر بنده اگر تغییرات مشروحه و تغییراتی مشابه آن صورت نگیرد تغییر نام صرفا اثری کوتاه مدت داشته و صرفا ممکن است ذهنیت منفی موجود در جامعه را تا حدودی تغییر دهد . به امید آنکه روزی کتابداران با تلاش به وقفه خود به این مهم دست یابند .
وب ۲
مفهوم "وب ۲" اولین بار در همایشی توسط معاون موسسه oreilly مطرح شد . اساس "وب۲" مشارکت با دیگران برای انجام دادن کارهایی است که یک فرد به تنهایی امکان انجام دادن آنها را ندارد . مقایسه "وب ۱" و "وب ۲" ما را به این نتیجه می رساند که در نسل دوم وب کاربران تنها استفاده کننده از اطلاعات نیستند بلکه می توانند محتوای اطلاعات را گسترش داده و دانسته ها و یافته های خود را به آن اضافه کنند . در واقع نکته اساسی در "وب ۲" مشارکت همه در ایجاد و پردازش اطلاعات است . نمونه بسیار روشن از نسل جدید وب wikipedia است که توسط کاربرانش گسترش می یابد .
اطلاعات ارائه شده فقط جهت آشنایی خوانندگان بود . علاقمندان می توانند با جستجو در اینترنت اطلاعات فراوانی در خصوص " وب ۲" بدست آورند .
تشكيل شوراي سياستگذاري اطلاع رساني و فناوري اطلاعات
مركز اطلاعات و مدارك علمي كشاورزي به سرپرستي دكتر عباس گيلوري در راستاي هماهنگي فعاليتهاي اطلاعرساني و فناوري اطلاعات در سطح موسسات و مراكز ملي تابعه سازمان ترويج، آموزش و تحقيقات كشاورزي و نيز بهرهگيري از توانهاي تخصصي موجود در اين واحدها، به تشكيل "شوراي سياستگذاري اطلاعرساني و فناوري اطلاعات" اقدام نموده است. در اين شورا 50 نفر از مديران كتابخانهها و مديران شبكههاي موسسات تحقيقاتي تابعه سازمان ترويج، آموزش و تحقيقات كشاورزي عضو ميباشند. اين شورا با رياست جناب آقاي دكتر گيلوري و دبيري سركار خانم طيبه شهميرزادي رئيس گروه پژوهشهاي اطلاعرساني مركز هر ماه جلسهاي را در يكي از موسسات/ مراكز ملي 24 گانه تابعه سازمان ترويج، آموزش و تحقيقات كشاورزي برگزار مينمايد. از مهمترين اقدامات انجام شده در اين شورا، تشكيل دو كارگروه تخصصي "كتابداري و اطلاعرساني" و "فناوري اطلاعات" ميباشد كه از هر موسسه/ مركز دو نماينده (نماينده اطلاعرساني و نماينده فناوري اطلاعات) در كارگروههاي ياد شده عضو ميباشند. خانم شهميرزادي رياست موقت كارگروه كتابداري و اطلاعرساني و سركار خانم فاطمه تصويري رئيس كتابخانه پژوهشكده مهندسي دبيري آن را بر عهده دارد. آقاي مهندس محمود سعيدي معاون فناوري اطلاعات مركز رئيس كارگروه فناوري اطلاعات و آقاي مهندس مجيد نادري مدير واحد فناوري اطلاعات موسسه تحقيقات واكسن و سرمسازي رازي دبيري آن را عهدهدار ميباشند. تاكنون سه جلسه اين شورا، در تاريخهاي 8/10/87 در ستاد سازمان ترويج، آموزش و تحقيقات كشاورزي، 6/11/87 در موسسه تحقيقات واكسن و سرمسازي رازي و 12/12/87 در موسسه تحقيقات شيلات ايران برگزار شد. با توجه به ضرورت تدوين تشكيلات يكسان و واحد براي واحدهاي "آطلاعرساني علمي و فناوري اطلاعات" در سطح موسسه/مركز تابعه سازمان در سراسر كشور، چارت تشكيلات اين واحدها و شرح وظايف آنها در دستور كار شورا قرار گرفت و تشكيلات پيشنهادي در سه سطح مطرح و مورد تاييد و تصويب قرار گرفت. مقرر شد تشكيلات پيشنهادي جهت اعمال در چارت سازماني موسسات و مراكز تابعه به دفتر برنامهريزي، بودجه و تشكيلات ارائه شود.
لازم به ذكر است بيش از 100 كتابخانه در سطح موسسات و مراكز تابعه سازمان ترويج، آموزش و تحقيقات كشاورزي در سراسر كشور وجود دارد كه مركز اطلاعات و مدارك علمي كشاورزي برنامهريزي، هماهنگي و پشتيباني آنها را بر عهده دارد.
دكتر محمد حسين دياني
در شهريور 1319 در شهر مقدس مشهد متولد شد. دوره ابتدايي را در سال 1332 به پايان برد و از همان تاريخ در كارخانه نخريسي و نساجي خراسان به كار پرداخت. از سال 1339 در كلاسهاي شبانه در مشهد شركت كرد و در مدت سه سال موفق به اخذ ديپلم رياضي شد. سربازي را با درجه گروهبان يكم و در سپاه دانش در روستاي گردآلود مشهد گذراند. در سال 1345 به عنوان آموزگار روستايي در عباس آباد بخش خرقان ساوه به كار پرداخت و در سال 1346 در رشته علوم تربيتي در دانشكده علوم تربيتي دانشگاه تهران پذيرفته شد. همزمان با دروس علوم تربيتي ، دروس مشاوره و راهنمايي و سي واحد درسي كتابداري را به عنوان رشته فرعي گذراند. در سال 1351همزمان در آموزن كارشناسي ارشد علوم تربيتي و كتابداري پذيرفته شد ، اما براي ادامه تحصيل كتابداري را انتخاب كرد. در سال 1358 در كتابخانه مركز مطالعات عالي بين المللي د انشگاه تهران و سپس در كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران با عنوان كتابداربخش امانت ، كتابدار مرجع و سرپرست بخش فهرست نويسي ، به كار پرداخت.
مقاله خانم
ربابه مداحي ساربانقلي
سير تحول فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي و تأثير آنها بر خدمات مرجع كتابخانه ها
برپایی نمایشگاهی از کتاب های تصویری، پارچه ای و دیگر کتاب های مناسب برای آن ها.
برنامه ی بازدید دانش آموزان جدید از کتابخانه، معرفی کتاب های مناسب کتابخانه و عضویت آنها
دادن کارت عضویت به همراه اهدای یک کتاب به آنها.
بازدید از نیروگاه شهید مفتح همدان
امروز ( ۱۷/۹/۸۸ ) همراه ۳۰ نفر از اعضای انجمن علمی دانشجویان برق دانشگاه در قالب یک بازدید علمی از نیروگاه شهید مفتح همدان بسیار جالب و دیدنی بود.
امیدوارم بازدیدهای علمی تداوم پیدا نماید.